‘We willen dat zoveel mogelijk bewoners gebruik maken van de Berichtenbox. Ons streven is om dat te verdubbelen in 2017 en we zitten zeker op de goede weg! We willen graag dat organisaties ook gebruik kunnen maken van de Berichtenbox. We merken dat ook zij digitaal benaderd willen worden, maar vooralsnog is het alleen een mogelijkheid voor inwoners met een DigiD. Het is wel in ontwikkeling en we hopen in de toekomst ook organisaties hiermee te bereiken. Daarnaast willen we in de toekomst de Berichtenbox organisatie breed gaan inzetten en niet alleen voor belastingaangiften. Het zou bijvoorbeeld heel goed gebruikt kunnen worden vanuit burgerzaken voor aanschrijvingen van verlopen reisdocumenten.
PinkRoccade heeft het aansluitingstraject al eerder doorlopen bij andere gemeenten. Er zijn twee aansluitingen op de Berichtenbox van MijnOverheid. Eén vanuit de belastingapplicatie, hier kunnen belastingaanslagen rechtstreeks verstuurd worden naar de Berichtenbox. Maar onze invorderingsapplicatie had niet zo’n koppelvlak. Daarvoor hebben we de nieuwe Berichtenbox Mailing module van PinkRoccade gebruikt. Hiermee kun je PDF-bestanden uploaden zodat je organisatiebreed allerlei berichten digitaal kunt versturen naar de Berichtenbox. We waren de eerste gemeente die gebruik maakte van deze module. Dit ging daarom minder soepel, maar uiteindelijk konden we gelukkig op tijd starten.
Het project voor de implementatie van de Berichtenbox is een mooie uitdaging geweest. Vanuit Logius is er een stappenplan beschikbaar dat je kunt afwerken. Allereerst zijn we aangesloten op de testomgeving. Meestal gaat dat wat moeizamer, omdat je dan tegen verbindingsproblemen aan kunt lopen. In de testomgeving hebben we allerlei testberichten gestuurd naar testpersonen. De volgende stap was om in de productie ook de aansluiting gereed te krijgen. Dit is binnen drie maanden gelukt. Daarnaast hielp het natuurlijk ook dat Logius en PinkRoccade ons hebben ondersteund tijdens de implementatie.’