Over JGMG

Jouw Gemeente Mijn Gemeente, een inspiratieplatform waarop de ervaringen van IT-professionals van verschillende gemeenten op het gebied van digitalisering worden gedeeld. Het platform bevat naast een videoreeks, waarin IT’ers worden uitgedaagd om een dag inspiratie op te doen bij een andere gemeente, ook interessante webinars en blogs van deelnemende gemeenten, onder ander over datagedreven werken en cloud. 

Van elkaar leren
In de eerste afleveringen gaan IT-medewerkers van de gemeente Veere en de gemeente Waddinxveen in op diverse toepassingen in de cloud. Coördinator automatisering van de gemeente Waddinxveen, over haar bezoek bij de gemeente Veere: ‘Het was goed om ervaringen te horen van een collega die al verder is met de cloud. Daar kunnen wij heel veel van leren. Het is belangrijk om in contact te blijven en die ervaringen te blijven delen.’

Alle ervaringen van de deelnemende gemeenten zijn te lezen en zien op deze site.

Met het platform Jouw Gemeente Mijn Gemeente word IT-ers de kans aangeboden om een kijkje te nemen in de digitale keuken van een andere gemeenten, en zo kennis op te doen voor de eigen organisatie. De digitale uitdaging van gemeenten is veelomvattend en heeft bovendien reële gevolgen voor de levens van mensen. In Jouw Gemeente Mijn Gemeente laten we zien hoe gemeenten van elkaar kunnen leren op IT-gebied. Bezoekers van het platform kunnen  hun leermomenten doorvertalen naar de eigen situatie, en bepalen hoe het beter kan.

6 voorbeelden om online communicatie te stimuleren.

Voorbeeld 1.
Doe jaarlijks een onderzoek om te achterhalen aan welke communicatiemiddelen inwoners behoefte hebben. Pas je strategie en aanpak hierop aan.
Voorbeeld 2.
Stimuleer online vanuit offline middelen. Informeer inwoners middels posters aan de balie over de online mogelijkhden. Zorg ervoor dat er brochures over online communicatie beschikbaar zijn in gemeentegebouwen en tijdens evenementen.
Voorbeeld 3.
Laat baliemedewerkers uitleg geven aan de inwoners over de online mogelijkheden.
Voorbeeld 4.
Laat de inwoners die liever per post geïnformeerd worden in hun waarde. Blijf wel met ze in gesprek over online communicatie de voordelen van het zelf online kunnen regelen van diverse persoonlijke zaken.
Voorbeeld 5.
Laat zien dat het persoonlijk contact dat de inwoner aan de balie gewend is, ook online mogelijk is. Zorg voor chatfuncties of videodiensten voor het snel beantwoorden van vragen.
Voorbeeld 6.
Verwerk in alle online middelen zoals websites en apps feedbackmogelijkheden, zodat verbeteringen snel doorgevoerd kunnen worden.
Previous
Next

Meer weten over ons?

Neem gerust contact op.